tisdag 23 mars 2010

Grupprocesser



Idag har vi talat om ledarroller och grupprocesser, det är så himla intressant! Vi fick göra lite övningar för att se vilken position man själv tar i en grupp. Jag blev i min grupp, inte helt oväntat, den medlande personen. Jag var den som såg till att alla blev lyssnade på och att arbetet hela tiden gick framåt. Oftast är det nog den rollen jag tar. Ibland vill jag vara med och ta beslut och peka med hela handen men jag har verkligen försökt att arbeta bort det och istället inta en mer tillbakalutad roll där jag låter andra komma med förslag. Det är svårt när man tycker att sina egna idéer är så himla bra! Det låter larvigt men det är ju faktiskt så och då blir det en kamp mot sig själv att lyssna på andra och kunna lägga sina egna förslag åt sidan. Sen är det klart att man måste få säga vad man tycker själv också, men det ska vara med måtta.

Vilken roll brukar du ta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar