torsdag 30 december 2010

Konserverad känsla

Är det fler än jag som känner av att känslor förändras med åren? Jag tänker på min egna julkänsla. Det känns som om den avtar mer och mer för varje år som går. Eller inte avtar, den ändras. När jag var yngre kändes julen som en evighet och allt kändes dessutom Mer, större och viktigare. Nu är det inte lika viktigt att allt måste vara som det alltid har varit. Jag minns hur jag förr om åren drog mig för att ens gå utanför huset under julhelgen. Jag ville på något sätt konservera känslan av jul och det liv vi levde tillsammans just då, hela familjen samlad. Vi levde på resterna från julaftonen i flera dagar, julmat det hade vi gott om! Jag var inte den som kastade mig ut på mellandagsrean, istället stängde jag av telefonen och hoppades innerligt på att ingen skulle komma på besök. Det skulle på något sätt förstöra min julkänsla.

I år har jag visserligen njutit till fullo av julen men den känns inte lika helig som den gjorde förr. Jag har varit utanför huset och jag har längtat efter mina vänner. Jag väntade dock en aning med mellandagsrean även detta år, men idag var jag ner och gjorde mina första fynd (se bild nedan).


En grythandske och grytlapp i fint julmönster.


Fin spetskant.


Tillhörande handduk. Köpte även ett förklä i samma tyg som grythandsken och grytlappen. Fick hela detta lilla kitt för ynka ca. 120 :- Allt köpt på Åhlens.

Jag vet inte om jag egentligen skulle vilja kunna konservera julkänslan så som jag gjorde förr, det är ganska skönt att inte behöva känna lika stor stress över att allt måste vara perfekt. Känslor förändras med åren, precis som livet, och tur är väl det!

(( L: jag kommer sakna er med, massor!! Vem vet, en vacker höstdag dyker jag kanske upp igen :))

3 kommentarer:

  1. Vill redan nu passa på att önska ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

    SvaraRadera
  2. Julkänslan sitter i relationerna tror jag.
    För mig ärt det allra viktigaste att vara tillsammans. Tänk om jag skulle få fira alldeles själv...

    Nä, då skulle varken julmat, pynt och Kalle hjälpa....

    SvaraRadera
  3. Du är varmt välkommen!!, men om du pratat nåt med "A" kanske du vet att jag har lite saker på g....intervju på onsdag :) :) så kanske ses vi på plats,,kanske inte ;)
    Kramar i massor!!

    SvaraRadera